Meniu Uždaryti

Pradinio ugdymo funkcijos ir specialieji reikalavimai

FUNKCIJOS

Pradinio ugdymo mokytojas atlieka šias funkcijas:
• ugdo pradinio ugdymo mokinius pagal pradinio ugdymo bendrąją programą ir jai įgyvendinti ugdymo planuose numatytas valandas, įskaitant neformaliojo švietimo valandas ir valandas, skirtas mokinių ugdymo(-si) poreikiams tenkinti bei mokymosi pagalbai teikti;
• ugdo pradinio ugdymo mokinius, vadovaudamasis jų gebėjimais ir polinkiais, stiprina mokymosi motyvaciją ir pasitikėjimą savo gebėjimais, suteikia pagalbą mokiniams, turintiems ugdymosi sunkumų ir specialiųjų ugdymosi poreikių, pritaiko jiems dalyko programą, turinį, metodus;
• planuoja ugdomąją veiklą, ruošiasi pamokoms ir kitoms ugdomosioms veikloms, vertina mokinių pasiekimus ir informuoja apie mokymosi pažangą tėvus (globėjus) ir mokyklos-darželio vadovus, esant poreikiui bendradarbiauja su kitais gimnazijos pedagoginiais darbuotojais, analizuoja ir įsivertina savo pedagoginę veiklą, tobulina profesines kompetencijas;
• ugdo tvirtas mokinių dorovės, pilietines, tautines ir patriotines nuostatas, pagarbą tėvams, savo kultūriniam identitetui, siekia mokinių asmenybės galių plėtotės;
• užtikrina ugdomų mokinių saugumą ugdymo proceso metu;
• suprantamai ir aiškiai, taisyklinga lietuvių / lenkų kalba perteikia ugdymo turinį, skatina mokinius kalbėti ir rašyti taisyklingai įvairiose gyvenimo situacijose;
• gerbia mokinį kaip asmenį, nepažeisdamas jo teisių ir teisėtų interesų;
• vykdo funkcijas, susijusias su kontaktinėmis valandomis:
• moko mokinį namie, besigydantį stacionarinėje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje, jeigu jam paskirtas toks mokymasis;
• nešališkai vertina mokinių žinias, gebėjimus, pažangą ir pasiekimus, stebi, fiksuoja, analizuoja mokinio asmeninę ūgtį, mokymosi pasiekimus žymi elektroniniame dienyne;
• apie mokyklos-darželio lankymą informuoja tėvus (globėjus, rūpintojus), mokyklos-darželio administraciją;
• esant poreikiui bendradarbiauja su kitais mokyklos-darželio pedagoginiais darbuotojais;
• planuoja, analizuoja ir įsivertina savo pedagoginę veiklą, tvarko pedagoginės veiklos dokumentus;
• tobulina profesines kompetencijas;
• planuoja, organizuoja ir vykdo veiklas mokyklos-darželio bendruomenei:
• inicijuoja ir įgyvendina sistemines mokyklos-darželio veiklos tobulinimo priemones;
• organizuoja konkursus ir renginius mokykloje-darželyje, juose dalyvauja;
• dalyvauja veiklose su mokiniais, pedagoginiais darbuotojais, tėvais (globėjais, rūpintojais);
• dalyvauja mokyklos-darželio direktoriaus įsakymu sudarytose darbo grupėse, komisijose, tvarko dokumentus, ruošia veiklos ataskaitas;
• dalyvauja mokyklos-darželio organizuojamuose susirinkimuose, posėdžiuose, renginiuose, inicijuoja posėdžių ir pasitarimų temas, susijusias su pradinio ugdymo kokybe;
• dalyvauja metodinėje veikloje;
• budi mokyklos-darželio renginiuose, pertraukų metu;
• nedelsiant informuoja mokyklos-darželio direktorių, švietimo pagalbos specialistus, pastebėjus ar įtarus mokinį, esant apsvaigus nuo psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, mokinio atžvilgiu taikomą smurtą ar įvairaus pobūdžio netinkamą elgesį, patyčias ir reaguoja į tokį elgesį, sudrausmindamas netinkamai besielgiantį mokinį; įvykus nelaimingam atsitikimui suteikia nukentėjusiam mokiniui pirmąją pagalbą (esant reikalui iškviečia greitąją pagalbą) ir apie įvykį praneša mokyklos-darželio direktoriui ar kitam atsakingam asmeniui;
• vykdo kitus mokyklos-darželio direktoriaus teisėtus nurodymus.

SPECIALIEJI REIKALAVIMAI

Pradinio ugdymo mokytojo keliami kvalifikaciniai reikalavimai:
• turėti aukštąjį universitetinį arba jam prilygintą išsilavinimą, įgytą pradinio ugdymo mokytojo specialybę bei mokytojo kvalifikaciją, atitinkančią LR švietimo ir mokslo ministerijos nustatytus reikalavimus;
• atitikti reikalavimams skaitmeninio raštingumo programų turiniui, jų įgyvendinimui ir mokytojų skaitmeninio raštingumo kompetencijos pripažinimui, kaip tai įtvirtinta Reikalavimų mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų skaitmeninio raštingumo programų apraše (Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2018 m. birželio 25 d. įsakymo Nr. V-598 redakcija);
• atitikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimu Nr. 1688 patvirtintus Valstybinės kalbos mokėjimo kategorijų nustatymo ir jų taikymo tvarkos aprašo reikalavimus (galiojanti suvestinė redakcija nuo 2022 m. kovo 18 d.);
• būti išklausęs lietuvių kalbos kultūros kursus pagal Mokytojų, mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui bei skyrių vedėjų lietuvių kalbos kultūros mokymo programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. spalio 20 d. įsakymu Nr. ISAK-2106 „Dėl Mokytojų, mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui bei skyrių vedėjų lietuvių kalbos kultūros mokymo programos patvirtinimo“, per metus nuo darbo mokytoju pradžios, jeigu nėra išklausęs ne mažesnės apimties (22 valandų arba 1 studijų kredito) dalyko studijų metu;
• būti išklausęs profesijai ar veiklos sričiai privalomus mokymus teisės aktų nustatyta tvarka ir turėti tai patvirtinančius dokumentus;
• būti nepriekaištingos reputacijos, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme.
6. Pradinio ugdymo mokytojas turi žinoti ir išmanyti:
• taikyti taisyklingos lietuvių kalbos, kalbos kultūros normų reikalavimus, sklandžiai ir argumentuotai dėstyti mintis žodžiu ir raštu;
• gebėti dirbti Word, Excel, Power Point programomis, naudotis internetinėmis programomis bei elektroniniu paštu;
• gebėti organizuoti ir analizuoti ugdymo, mokymo(si) procesą, tirti pedagogines situacijas, tirti ir kurti savo veiksmingas mokymo(si) strategijas, rengti ugdymo projektus, skleisti gerąją pedagoginio darbo patirtį;
• gebėti užtikrinti ugdomų mokinių saugumą, emociškai saugią mokymosi aplinką, reaguoti į smurtą ir patyčias;
• gebėti savarankiškai planuoti ir organizuoti savo veiklą, valdyti, kaupti ir analizuoti informaciją, spręsti iškilusias problemas ir konfliktus, dirbti komandoje;
• žinoti ir išmanyti: mokyklos-darželio struktūrą, darbo organizavimo principus; mokyklos-darželio nuostatus, mokyklos-darželio darbo tvarkos taisykles, Pedagogų etikos normas, asmens duomenų saugojimo politiką, mokyklos-darželio veiklą reglamentuojančius norminius aktus; darbuotojų saugos ir sveikatos, gaisro saugos, civilinės saugos taisykles, reikalavimus; psichologijos pagrindus; Lietuvos Respublikos švietimo įstatymą ir kitus teisės aktus, reglamentuojančius mokinių ugdymą ir mokytojo darbą.
Pradinio ugdymo mokytojas privalo vadovautis:
• Lietuvos Respublikos teisės aktais;
• Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir kitais Lietuvos Respublikoje galiojančiais norminiais aktais, reglamentuojančiais biudžetinių įstaigų veiklą, darbo santykius, darbuotojų saugą ir sveikatą;
• darbo tvarkos taisyklėmis;
• darbo sutartimi;
• pareigybės aprašymu;
• savo veikloje vadovautis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo nuostatomis;
• kitais mokyklos-darželio lokaliniais dokumentais (įsakymais, potvarkiais, nurodymais, taisyklėmis ir pan.).